piątek, 4 marca 2016

Edukacja językowa - Ortografia z muchami

Ortografia wcale nie musi być nudna i żmudna. Jak przez kilka minut trenować pamięć, ćwiczyć pisownię i wspaniale się bawić?  


- Co dziś robiliście w szkole? 
- Ćwiczyliśmy ortografię z łapkami na muchy!  

Co jest potrzebne

- łapki na muchy (do kupienia w bardzo niskich cenach na allegro)
- literki np. h i ch (cerata z napisanymi literami - może być malarska, może być obrus, wydrukowane litery - najlepiej na tekturze, litery napisane kredą na chodniku lub podłodze)
- wyrazy z trudnościami ortograficznymi

Przygotowanie 

Uczniowie przygotowują wyrazy, które będą potrzebne do gry. Należy podzielić kartkę z bloku technicznego na 4 części i na każdej z nich  zapisać wyraźnie wyraz z wybraną trudnością ortograficzną. Można poprzedzić zapisywanie powtórzeniem zasad ortograficznych związanych z "h" i "ch". Następnie uczniowie wyszukują w słownikach ortograficznych ciekawe wyrazy z tymi literami i umieszczają je na kartkach.

Jak grać 

Uczniowie podzieleni na grupy (4-6 osób) zbierają się wokół stanowiska z literami - o sposobach na podział TUTAJ. Jedna z osób jest "Prowadzącym": czyta wyrazy zapisane na kartkach tak, aby inni ich nie widzieli. Pozostali uczniowie jak najszybciej uderzają łapką w literę, którą należy zapisać w usłyszanym wyrazie. Można grać na punkty - kto pierwszy ten zabiera kartonik, na koniec podliczamy liczbę punktów. Jednak nie jest to koniecznie, gdyż z doświadczenia mogę powiedzieć - konkurencja jest zbędna. Uczniowie fantastycznie bawią się "pacając" bez punktów. Co ciekawe już trakcie widać, jak grupy różnorodnie podchodzą do 'sprawdzania'.
U jednych słychać: Kasia dobrze, Tomek dobrze, Zosia błąd, źle.
U innych widać, że prowadzący wskazuje na łapkę każdego i indywidualnie pokazuje, czy zrobili dobrze czy źle.
U jeszcze innych uczestnicy sami sprawdzają, gdy prowadzący pokazuje im karteczkę.
Po zakończeniu tury zmienia się prowadzący. Warto wymienić się także kartonikami z inną grupą.

Praktycznie...

Myślę, że warto zwrócić uwagę na to, aby prowadzący nie czytał więcej niż 10-15 wyrazów, gdyż inaczej trwa to zbyt długo.
Zabawę można prowadzić zarówno na siedząco (dywan, podłoga), jak i na stojąco (wokół ławek). W kwestii ruchu - dużo więcej będzie go oczywiście, gdy każda grupa zbierze się wokół połączonych ławek.
Hałas - nieuniknione! To jak? Pozwolicie uczniom na trochę zabawy?

Zastosowanie łapek na matematyce opisała na blogu Zamiast Kserówki Jolanta Okuniewska.

0 komentarze:

Publikowanie komentarza